Wywiad z Polskimi Znakami – czyli najczęściej zadawane pytania

Prezentujemy garść najczęściej powtarzających się pytań, które wpływały na naszą skrzynkę pocztową w 2016 roku. Rozmawiamy z Łukaszem Stachurskim, copywriterem i założycielem agencji copywriterskiej Polskie Znaki oraz  z Ulą Rzepczyńską, copywriterem i specjalistą od marketingu.

Kto jest Waszym docelowym klientem?

Nie uznajemy czegoś takiego jak „docelowy klient”. Chętnie współpracujemy z firmami z różnych branż, które chciałby uatrakcyjnić swoją ofertę lub wyróżnić się na tle konkurencji. Odpowiadając na pytanie – naszym „decylowym klientem” jest każdy, kto potrzebuje wsparcia profesjonalnego copywritera i wie, jak takie usługi wpływają na biznes.

A jak wpływają?

Jeszcze kilka lat temu tylko część przedsiębiorców lub firm miało stronę internetową. Nie mówiąc już o mediach społecznościowych. Czasy się jednak zmieniają. Technologia idzie stale do przodu. Zmienia się też światopogląd ludzi. Dzisiaj zdecydowana większość z nas robi zakupy i szuka informacji w sieci. Każda nowoczesna firma ma swoją stronę internetową. Przedsiębiorcy wiedzą, że aby podbić rynek muszą zdobyć zaufanie klientów i wyróżnić swoją ofertę na tle innych. A trzeba dodać, że konkurencja jest olbrzymia. Przedsiębiorcy muszą zdać sobie sprawę z tego, że dziś nie wystarczy zamieścić ofertę w internecie. Trzeba wyjść z nią do klienta. Tutaj do akcji wkracza copywriter, który zna się na mechanizmach marketingu i wie jak to wszystko działa. Profesjonalista przedstawi skuteczny plan działania, stworzy atrakcyjne treści, nie tylko dla wyszukiwarek internetowych, ale i dla ludzi. Tylko wtedy można mówić o zwiększeniu zysków.

Z jakimi firmami najczęściej współpracujecie?

Współpracujemy zarówno z dużymi, międzynarodowymi koncernami, średnimi przedsiębiorcami z kraju oraz z osobami, które prowadzą jednoosobową działalność oraz z pasjonatami, którzy stawiają dopiero pierwsze kroki w sieci. Wspieramy też w działaniach agencje reklamowe i interaktywne. Dla nas każdy klient jest tak samo ważny. Tym bardziej kiedy mamy wspólny cel – stworzyć świetną reklamę i coś wypromować.

Jakie usługi świadczycie swoim klientom?

Polskie Znaki to agencja copywiterska, nastawiona na reklamę internetową. Zajmujemy się tworzeniem artykułów na blogi i strony internetowe, tworzymy też teksty marketingowe i reklamowe. W tym slogany i hasła. W końcu wymyślamy i przeprowadzamy kampanie reklamowe. Jest to możliwie między innymi dlatego, że współpracujemy ze zdolnymi grafikami, programistami i tłumaczami. Copywriting w naszym wydaniu to nie tylko tworzenie tekstu.

Czy specjalizujecie się w copywritingu dla określonej branży biznesu?

Lubimy nowe tematy i nie chcemy ograniczać się do konkretnej branży. Tutaj jednak pojawia się jeden z głównych problemów, z którym musi zmagać się profesjonalny copywriter. Tekst musi być nie tylko sprawnie napisany. Powinien być interesujący dla osób z danej branży. Musi być opracowany w ten sposób, jakby pisał go profesjonalista z danej dziedziny. Dlatego przed przystąpieniem do jakiegokolwiek zlecenia poświęcamy mnóstwo czasu na rozeznanie. Konsultujemy się ze specjalistami, badamy rynek i analizujemy problem. Właśnie takie podejście różni nas – profesjonalne agencje od wolnych strzelców, którzy pisząc dorabiają pomiędzy innymi zajęciami. W tym zawodzie nie miejsca na pomyłki i błędy. Każde, nawet najmniejsze niedopatrzenie copywritera, to narażenie klienta na stratę – stratę zaufania wśród jego klientów, a tym samym straty finansowe. Wszystko musi być więc  zapięte na ostatni guzik. Myślimy, że właśnie takie podejście sprawia, że Polskie Znaki są agencją, której zaufało już tak wielu klientów.

A co z osobistymi predyspozycjami?

Copywriter powinien mieć szerokie zainteresowania. Musi być ciekawy świata. To bardzo pomaga w naszym zawodzie. Oczywiście są branże, w których czujemy się lepiej niż w innych, ale w końcowym efekcie nie ma to znaczenia. Uważamy, że nie rzeczy niemożliwych i zawsze staramy się spojrzeć na temat okiem pasjonata. Tylko tak można stworzyć naprawdę wartościowe treści. Jedno z nas woli tematykę związaną z biznesem, finansami, motoryzacją i techniką, drugie lepiej czuje się w tematyce naukowej, medycznej, marketingowej i  lifestylowej. Tutaj idealnie się uzupełniamy. Nie boimy się żadnych tematów, pisaliśmy zarówno o robakach jak i wielkich maszynach budowalnych. I to jest właśnie najlepsze w naszym zawodzie – codziennie możemy nauczyć się czegoś nowego, więc każde zlecenie nie jest tylko możliwością zarobku, ale także sposobnością do poszerzenia własnej wiedzy. Dla obojga z nas jest to ważne, więc mamy sytuację win-win – klient dostaje wysokojakościowy produkt, a my możemy rozwijać siebie. I daje nam to mnóstwo frajdy.

Która metoda przez Was stosowana daje największe efekty? Od czego zależy efektywność stosowanych metod?

Wybór metody promocji to kwestia indywidualna. Wszystko zależy od branży, w której działa przedsiębiorca oraz wielkości firmy. Czasami strategię reklamową należy wymyślić od początku, innym razem trzeba ją tylko uzupełnić. Akurat nasza oferta jest tak skonsumowana, że każdy znajdzie w niej coś dla siebie. W przypadku przedsiębiorców, którzy dopiero rozpoczynają działalność, najważniejsza jest poprawnie skonstruowana oferta oraz komunikacja z klientami. Ważne jest prowadzenie ciekawego bloga oraz przejrzyste i skuteczne treści na stronie internetowej. Aby do nich dotrzeć, trzeba dokładnie przeanalizować kim są i czego oczekują, dopiero potem można zastanawiać się nad innymi metodami.

Na co zwrócić szczególną uwagę podczas wyboru agencji copywriterskiej?

Wybór agencji to ważna decyzja, która może zaważyć o losach firmy. Źle skonstruowana oferta czy nawet najdrobniejsze błędy mogą skutecznie zniechęcić potencjalnych klientów. Jak wybrać copywritera? Trudno mówić mi o innych agencjach. My uważamy, że najważniejsze jest świeże podejście do tematu oraz zrozumienie klienta. Zanim zaczniemy działać, zadajemy wiele pytań. Trzeba dokładnie poznać klienta, jego branże oraz oczekiwania. Kiedy nawiąże się nić porozumienia, możemy zacząć współpracę. Dobry copywriter to taki, który zadaje pytania i interesuje się swoim klientem. Musi traktować go jak partnera i powinien zdawać sobie sprawę z tego, że klient na niego liczy.

Kategorie: Wiedza o reklamie.