Storytelling a SEO – czy wyszukiwarki lubią opowieści?

Przyzwyczailiśmy się do tego, że w internecie wszystko musi być zwięzłe, a jednocześnie zachęcające do działania. Jeśli chcemy kupić idealnie dopasowaną sukienkę, wpisujemy „tania sukienka na lato”, a nie „suknia, która sprawi, że poczuję się jak rusałka w blasku księżyca nad brzegiem jeziora”. SEO wymusza stosowanie słów kluczowych i trafnych fraz, więc przez pewien czas pięknie napisane teksty przestały się liczyć. Jednak to się zmienia, a storytelling staje się nie tylko sposobem na oczarowanie Czytelników, ale również na zwiększenie pozycji w rankingach wyszukiwania.

Treść narracyjna a zachęcająca do działania

W przypadku storytellingu najważniejsze jest to, jakie uczucia wzbudza w czytelniku tekst. Czy jest on w stanie zanurzyć się w historii, zidentyfikować z marką, polubić ją? Wbrew pozorom nawet opis śrubki może być stworzony w taki sposób, by przeniósł kupujących do „innego świata”. Jednak czy jest to konieczne? W artykułach, broszurach lub postach można zawrzeć treści, które ludzie mają czas przyjąć. Taką narrację można wzbogacić anegdotami i przykładami, które wspierają całą historię. Do niedawna treści te były traktowane jedynie jako wypełniacze strony, które miały spowalniać użytkowników i zatrzymać ich uwagę.

Treść internetowa musi być również zwięzła i szybko przechodzić do sedna, ponieważ użytkownicy prawdopodobnie mają określone zdanie – chcą znaleźć lub kupić produkt, przeczytać jego specyfikację, zobaczyć opinię na jego temat. Zamiast rozbudowanej narracji strony internetowe muszą spełniać oczekiwania użytkownika poprzez skondensowanie ogromnych zasobów informacji w coś, co konkretnie odpowiada jego bezpośrednim potrzebom. To storytelling nie ma jednak sensu? Nic bardziej mylnego!

Inne narzędzia, to samo działanie

Można dojść do błędnego wniosku, że storytelling i SEO nie mają ze sobą nic wspólnego, a dodatkowo trudno je ze sobą połączyć – pierwsze bazuje na rozbudowanych, kwiecistych treściach, drugie działa dzięki frazom, które najczęściej są wpisywane przez użytkowników. Storytelling jest emocjonalnym i napędzanym przez człowieka sposobem dotarcia do uczuć Czytelnika, podczas gdy SEO podlega algorytmom, programom i obliczeniom. Pomiędzy nimi jest więc ogromna przepaść, ale to jednak opowiadanie historii pomaga wypełnić lukę między tym, co ludzie chcą przeczytać, a tym, co chcą widzieć wyszukiwarki.

Storytelling należy traktować jak wzbogacenie istniejących treści. Jeśli są one w porządku pod kątem SEO, a ruch na stronie jednak stopniowo maleje, to znak, że czas uaktualnić teksty i dać czytelnikom jakikolwiek punkt zaczepienia. Wracając do śrubki – jeśli jej opis będzie zawierał najważniejsze informacje techniczne, to nic nie stoi na przeszkodzie, by przedstawić ją jako „narzędzie, które nieraz wyratuje z opresji, szczególnie jeśli często gości się przyjaciół, a krzesła w kuchni zaczynają giąć się pod naporem dobrej zabawy i długich rozmów do rana”.

Jak storytelling wspiera SEO?

  1. Rozpoznawalność wygrywa z pozycją w rankingu

W wielu przypadkach ludzie wybiorą dalszy wynik wyszukiwania, ponieważ rozpoznają markę i ufają jej. Coraz więcej osób podejmuje decyzje na podstawie ich wcześniejszych doświadczeń z treściami udostępnianymi przez firmę. Jeśli są one interesujące, a jednocześnie poprawne pod względem SEO, to wyszukiwarki będą postrzegać taką witrynę jako bardziej użyteczną i wartościową, podnoszą ją w rankingach.

  1. Zaangażowanie użytkownika

Dwa niezwykle ważne kwestie dla SEO to współczynnik odrzuceń i czas spędzony na stronie. Mierzą one, jak długo zajmuje użytkownikom przebywanie w witrynie i po ilu minutach postanawiają oni ją opuścić. Razem reprezentują zaangażowanie użytkownika w konkretne treści. Nie da się ukryć, że storytelling ma tu ogromną przewagę nad krótkimi frazami.

  1. Tworzenie linków zwrotnych

Linki zwrotne z innych witryn są dla wyszukiwarek potwierdzeniem, że treść znajdująca się na stronie jest wartościowa. Storytelling może przyczynić się do pozycjonowania w Google, ponieważ nie nakłada sztywnych ram na tekst – niezależnie od tego, czy dotyczy on ubrań, czy filozofii życia może być napisany w taki sposób, by ludziom łatwo było się z nim utożsamić. To z kolei promuje przekazywanie treści i linkowania jej na blogach.

  1. Popularność w social mediach

Obecność w mediach społecznościowych doskonale nadaje się do promowania treści, ale nie prowadzi bezpośrednio do lepszego SEO. Ludzie wybierają udostępniane teksty na podstawie swoich osobistych odczuć, a trudno je mieć w stosunku do opisu, w którym co kilka zdań pojawia się rażąca w oczy fraza kluczowa. Z kolei jeśli artykuł będzie ciekawy i „ludzki”, to istnieje ogromna szansa, że pojawi się na social mediach. A to na pewno zwiększy liczbę odwiedzających stronę, co dla SEO ma już ogromne znaczenie.

  1. Różnorodność ruchu

Nie tylko liczba wejść, ale również ich źródło jest czynnikiem wpływającym na pozycjonowanie. Google klasyfikuje witryny na podstawie różnorodności wspomnianego ruchu. Jeśli ktoś znajdzie treści w wyniku wyszukiwania, jest to ruch mniej „warty”, niż gdyby trafił na stronę przekierowany z mediów społecznościowych, kampanii e-mail czy innego bloga. Storytelling nadaje treściom uniwersalny charakter, dzięki czemu mogą się one znaleźć w wielu miejscach w internecie.

SEO i storytelling są ze sobą powiązane i pod pewnymi względami potrzebują siebie nawzajem, aby przetrwać. Warto więc wprowadzać opowiadanie historii do swojej kampanii marketingowej nawet wtedy, gdy wydaje się to zbędnym rozwiązaniem.

Prowadzisz profil firmy w mediach społecznościowych? Chcesz, żebyśmy Ci w tym pomogli? Zobacz naszą ofertę i daj nam znać! Dzwoń do Agencji Copywriterskiej Polskie Znaki pod numer 792 213 177 lub ślij pytania pod adres e-mail: biuro@polskieznaki.pl.

Kategorie: Wiedza o reklamie.